مصالح دکوراسیونی

طراحی دکوراسیون داخلی

مصالح دکوراسیونی

طراحی دکوراسیون داخلی

مصالح ساختمانی تنوع و کیفیت گوناگونی دارند و انتخاب آن، باید با در نظر گرفتن کاربری و سبک دکوراسیون باشد.

  • ۰
  • ۰

پله های داخلی ساختمان یکی از اجزای اصلی بنا هستند و همچنین می توانند یکی از بخش های جذاب برای طراحی دکوراسیون باشند. طرح های خلاقانه در طراحی راه پله ها همیشه عاملی بوده تا مورد استقبال دکوراتور ها قرار گیرد. 

فرم پله و متریال مورد استفاده در آن از تفاوت های ظاهر پله ها است. به طور کلی در هر ساختمان، پله ها از دو جهت تقسیم بندی می شوند:

1.      تقسیم بندی به لحاظ ظاهری

2.      تقسیم بندی به لحاظ مصالح استفاده شده

انواع پله در معماری

اما از نظر ظاهری، پله ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1-      پله های مستقیم

2-      پله های گرد یا مدور

الف) پله های مستقیم

همان طور که از نام این پله ها مشخص است، این پله ها به شکل مستقیم هستند. به همین دلیل برای پله های مستقیم طول بیش تری مورد نیاز است. از این رو این پله ها مناسب مکان هایی هستند که بزرگ است و محدودیتی در فضا وجود ندارد. پله های مستقیم به چند دسته دیگر تقسیم می شوند شامل:

-         پله مستقیم یک طرفه

هنگامی که ساختمان محدودیت طولی ندارد، غالبا از این نوع پله استفاده می شود.

-         پله دوطرفه با دو بازو و پاگرد وسط

این پله، متداول ترین نوع برای ساختمان های معمولی است. پس از طی شدن یک ردیف پله، پاگردی در وسط قرار دارد و سپس چرخش ۱۸۰ درجه ای دارد. به دلیل دو قسمتی بودن، طول زیادی اشغال نمی کند و پاگرد وسط موجب می شود احساس خستگی نکنید.

-          پله دوطرفه با سه بازو و پاگرد

این پله در ساختمان های پر رفت و آمد مانند دانشگاه ها و فضا های عمومی زیاد استفاده می شود. این پله شامل دو ردیف پله با عرض کم و یک ردیف با عرض بیش تر است.

پله سه طرفه با سه بازو و دو پاگرد

این پله سه بازو و دو پاگرد میان هر دو سقف دارد و دارای تعداد زیادی پله است. معمولا بیش ترین کاربرد آن زمانی است که ارتفاع طبقات زیاد بوده و طول راه پله کم است. فضای بین این پله ها هم می توان برای نصب آسانسور به کار برد و حداکثر استفاده را از این فضا داشت.

ب) پله های پیچ دار

پله پیچ قائم

گاهی برای صرفه جویی در فضا، می توان از فضای پاگرد ها استفاده کرد و حداقل یک یا دو پله در آن ایجاد کرد. به این ترتیب از فضا هم استفاده بهینه کرده اید.

پله پیچ کامل

این پله چون فضای کمی اشغال می کند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. معمولا جائی که فضا ارزش بالائی دارد مانند رستوران این نوع از پله را می بینید. کف این پله، حول یک ستون در مرکز پله می پیچد و بالا می رود.

پله پیچ تزئینی

یکی از زیبا ترین ناوع پله، پله پیچ تزئینی است که در ساختمان های لوکس و هتل های بزرگ دیده می شود و فضای زیادی اشغال می کند. این پله دارای یک چشم پله است و متریال آن متناسب با نوع معماری می تواند فلز، چوب یا بتن و سنگ باشد.

 انواع راه پله


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی